Starting March 1, passengers will no longer be allowed to check in portable batteries or electronic cigarettes as part of their baggage, nor store them in overhead compartments inside the aircraft.
To ensure immediate response in case of abnormal signs, passengers must carry these items on their person or store them in seat pockets. Charging portable batteries during the flight is also strictly prohibited.
Particularly, terminals of embedded and protruding portable batteries must be insulated using electrical tape or stored in protective pouches, zippered bags, or plastic bags to prevent contact with metal.
To facilitate compliance, transparent plastic bags designed to prevent short circuits will be provided at check-in counters and onboard the aircraft for passengers who need them.
Regarding portable battery carry-on limits, passengers may bring up to five batteries under 100Wh, while batteries ranging from 100Wh to 160Wh require airline approval and are limited to two per passenger. Batteries exceeding 160Wh are strictly prohibited in the cabin.
The Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) announced that this new standard will take effect on March 1 in response to a fire incident on an Air Busan flight on January 28. Although the fire was not definitively linked to a portable battery, concerns over fire hazards necessitated preemptive measures.
Under the revised regulations, while passengers are still allowed to bring portable batteries and electronic cigarettes onboard, strict limitations on capacity, quantity, and storage methods will be enforced.
The carry-on allowance for portable batteries depends on their watt-hour (Wh) rating. If passengers need to carry batteries exceeding the limits, they must go through a separate approval process at the airline’s check-in counter.
Approved batteries will receive a designated sticker to facilitate quick identification during security checks.
Additionally, for self-check-in passengers using kiosks, the airline will provide a five-step notification process regarding the new carry-on regulations at the time of ticket reservation.
If a passenger is suspected of violating the regulations or if the airline requests further inspection, baggage may be opened to check for unauthorized portable batteries requiring airline approval.
Unapproved portable batteries discovered during security checks will be handed over to the airline for verification and disposal. The number of violations detected will be reported to airlines monthly, prompting them to take corrective measures.
Passengers must also notify flight attendants if a portable battery or electronic cigarette stored onboard gets stuck between seats, overheats, or swells abnormally.
Since most airlines are already reinforcing portable battery regulations, MOLIT aims to minimize passenger confusion and improve airline management efficiency by implementing these new standardized guidelines after consultations with industry experts. Public awareness campaigns will precede the official enforcement on March 1.
Furthermore, in light of the increasing number of in-flight fire incidents involving electronic cigarettes, safety measures for electronic cigarettes will also be included in the updated regulations.
If the Air Busan fire incident is ultimately confirmed to have been caused by a portable battery, MOLIT will engage in discussions with the International Civil Aviation Organization (ICAO) to consider additional regulatory measures, such as stricter carry-on quantity limits.
(한국어 번역)
3월 1일부터 비행기 탑승 시 보조배터리와 전자담배는 수하물 위탁이 금지되며, 기내에서도 선반에 보관할 수 없다.
다만 이상 징후 발생 시 즉각 대응할 수 있도록 승객이 몸에 소지하거나 좌석 주머니에 보관해야 하며, 보조배터리를 직접 충전하는 행위 또한 금지된다.
특히 매립형 및 돌출형을 포함한 보조배터리의 단자가 금속과 접촉하지 않도록 절연테이프로 커버하거나, 보호형 파우치 또는 지퍼백 등 비닐봉투 등에 넣어 보관해야 한다.
이를 위해 체크인 카운터와 기내에서는 단락방지용 투명 비닐봉투를 비치해 승객들이 필요 시 사용할 수 있도록 지원할 예정이다.
아울러 보조배터리의 기내 반입은 100Wh 이하는 최대 5개까지, 100Wh에서 160Wh는 항공사 승인하에 2개까지만 허용하며 160Wh를 초과하면 역시 기내 반입을 금지한다.
국토교통부는 지난 1월 28일 발생한 에어부산 화재사고를 계기로 리튬이온 보조배터리(이하 '보조배터리')와 전자담배의 기내 안전관리 체계를 강화하는 이같은 내용의 표준안을 마련해 오는 3월 1일부터 시행한다고 밝혔다.
이번 표준안은 지난 에어부산의 화재사고 원인이 보조배터리로 밝혀지진 않았지만, 보조배터리의 화재 위험성에 대한 불안 등을 고려해 선제 대응이 필요하다고 판단해 마련했다.
이에 현행 제도의 틀 내에서 안내와 관리절차를 강화하는 바, 보조배터리와 전자담배의 기내 반입은 허용하되 용량과 수량 제한 및 엄격한 보관 규정을 적용한다.
특히 보조배터리의 기내 반입은 배터리 전력량(Wh)에 따라 다르며, 초과 반입 시 항공사의 체크인카운터에서 별도 승인절차 및 신청을 반드시 거쳐야 한다.
이렇게 승인된 배터리에는 별도 스티커를 부착해 보안 검색시 신속한 확인이 가능토록 관리한다.
또한 키오스크 등 셀프체크인 승객에 대해서는 항공권 예약 시부터 5단계에 걸쳐 반입관리수칙을 안내할 예정이다.
한편 미승인 보조배터리 반입 등 규정 위반이 의심되거나 항공사의 요청이 있을 경우 개봉해 항공사 승인이 필요한 보조배터리가 있는지 추가검색을 한다.
적발된 미승인 보조배터리는 즉시 해당 항공사에 인계해 확인·처리하고, 적발건수를 월 1차례 항공사에 통보해 자체 시정조치를 요청한다.
아울러 기내에서 보관하는 보조배터리와 전자담배가 좌석 틈새에 끼이거나 과열 또는 부풀어 오름 등 이상 징후 발생 시 승무원에게 신고해야 한다.
한편 국토부는 현재 대부분의 항공사가 보조배터리에 대한 관리를 강화하고 있는 만큼, 여행객의 혼선을 줄이고 항공사의 관리 효율화를 위해 항공사 및 전문가 의견을 수렴한 표준안을 마련한 후 대국민 홍보 단계를 거쳐 오는 3월 1일부터 시행할 계획이다.
또한 보조배터리뿐만 아니라 전자담배로 인한 기내 화재사고도 증가하는 추세를 반영해 전자담배의 안전관리도 포함해 적용할 방침이다.
특히 에어부산 화재사고의 원인이 보조배터리로 밝혀질 경우, 국제민간항공기구(ICAO)와 공동 논의를 통해 기내 반입 수량 제한 등 추가 규제강화 여부를 검토할 예정이다.